Název oboru
78-42-M/08 Lyceum (režim pokusného ověřování)
78-42-M/08 Lyceum (režim pokusného ověřování)
Logistické a finanční služby
Aplikovaná logistika
Střední vzdělání s maturitní zkouškou kvalifikační úroveň EQF 4
4 roky, denní
od 1. 9. 2025
Absolvent oboru vzdělání Lyceum si osvojil:
- klíčové kompetence navazující na základní vzdělávání;
- obsah vymezený v jednotlivých oblastech všeobecně vzdělávacího základu, navazující na základní vzdělávání;
- obsah vybraných všeobecně vzdělávacích oborů/předmětů, které zvýší jeho připravenost pro studium v terciární sféře;
- oborovou orientaci ve vybrané odborné/profesní oblasti, která zvýší jeho připravenost pro volbu dalšího vzdělávání nebo pracovního uplatnění.
Obsahové zaměření oborové orientace „Aplikovaná logistika“ směřuje k přípravě odborníků schopných řídit a optimalizovat procesy v dopravě a logistice s důrazem na digitalizaci, udržitelnost a inovace. Oborové zaměření je propojeno s potřebami trhu práce a reflektuje dynamický vývoj oboru.
Odborná volitelnosti umožní přizpůsobit studium zájmům žáků, jejich potřebám a plánované kariéře. V kontextu oborové orientace na aplikovanou logistiku je volitelnost strukturována do dvou oblastí. Žáci si během studia volí dvě odborná zaměření z oblasti dopravy, logistiky a souvisejících ekonomických základů. Volitelné bloky zahrnují teoretickou i praktickou přípravu.
Obor vzdělání Lyceum má charakter obecně odborné přípravy. Nabízí všeobecně vzdělávací základ neakademického typu s důrazem na mezioborovou orientaci a osobnostní rozvoj. Umožňuje žákům důkladně se vzdělávat v dalších všeobecně vzdělávacích předmětech dle vlastní volby tak, aby se mohli připravit pro terciární a další vzdělávání. Nedílnou součástí vzdělávání je oborová orientace, která poskytuje žákům široké možnosti volby z obsahové nabídky školy a jejích partnerů (vyšších a vysokých škol, zaměstnavatelů a jiných organizací). Jejím absolvováním žáci nezískají odbornou kvalifikaci, ale lépe se zorientují v možnostech svého dalšího studia a kariéry.
Obor vzdělání Lyceum je vhodný pro žáky, kteří preferují širší vzdělanostní základy, ale nechtějí se vzdělávat v celém spektru všeobecně vzdělávacích oborů a ani se již na počátku středoškolského studia rozhodovat o konkrétním odborném profilu. Lyceum svým pojetím poskytuje žákům možnost průběžně ovlivňovat svou kariérní orientaci dle vlastních zájmů a preferencí. Klade důraz na takové vzdělávací strategie, které vedou žáky k odpovědnosti za své učení tak, že mu umožní samostatnější vzdělávací cestu s možností ovlivňovat ji různou volbou v průběhu studia.